Regulamin sklepu internetowego – podstawowe elementy
Regulamin pełni w „biznesie internetowym” swoistą rolę porządkującą, ale też zabezpiecza Twoje interesy. To w Regulaminie opisujesz kupującym jak będzie przebiegała transakcja.
Jego treść MUSI być z nią spójna. Elementy Regulaminu kształtowane są przez różne akty prawne. Są to w szczególności:
- Ustawa o prawach konsumenta – w zakresie w jakim wypełniamy obowiązki informacyjne w niej zawarte i inne związane z obrotem konsumenckim takie jak np. prawo do odstąpienia od umowy z art. 27 ustawy;
- Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną – w zakresie w jakim art. 8 tej ustawy kształtuje wymaganą treść Regulaminu;
- Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
- Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług,
- Ustawa kodeks cywilny – w szczególności w zakresie definicji konsumenta, zasad zawierania umów z udziałem konsumenta, stosowania wzorców umownych w relacjach z konsumentami, definicji pojęć klauzul niedozwolonych, odpowiedzialności z tytułu rękojmi lub/i gwarancji;
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE – w zakresie w jakim mamy obowiązek podania na swoich stronach internetowych łącza elektronicznego do platformy ODR (platformy internetowej służącej rozwiązywaniu sporów z konsumentami).
- Rozporządzenie parlamentu europejskiego i rady (ue) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. W sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/we (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dz.urz.ue.l nr 119, str. 1) – w zakresie w jakim mamy musimy dbać o informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych osób kupujących w naszym sklepie (choć nie wyczerpuje to naszych obowiązków wynikających z tego rozporządzenia).
Podstawowe elementy jakie powinny się w nim znaleźć w regulaminie sklepu internetowego:
- Postanowienia ogólne – dane o sprzedawcy
- Definicje
- Wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się sprzedawca
- Zakładanie konta w sklepie – o ile się na to decydujemy,
- Zasady składania zamówienia/rezerwacji,
- Warunki zawierania umowy sprzedaży,
- Sposoby płatności,
- Koszt, termin i sposoby dostawy,
- Postępowanie reklamacyjne,
- Zasady publikacji i weryfikacji opinii – o ile się decydujemy na umieszczenie ich w Regulaminie,
- Gwarancja,
- Pozasądowe rozstrzyganie sporów,
- Prawo odstąpienia od umowy,
- Wypowiedzenie umowy o świadczenie usługi elektronicznej – o ile takie oferujemy,
- Postanowienia dotyczące przedsiębiorców,
- Usługi elektroniczne w sklepie internetowym,
- Postanowienia końcowe, w tym zasady zmiany regulaminu.
Regulamin sklepu internetowego – najczęstsze błędy
- Błędnie opisana polityka zwrotów(odstąpienie od umowy) – to jest ta sytuacja, kiedy w pierwszym punkcie piszesz o prawie do odstąpienia od umowy (14 – dniowym), a w kolejnym na zasadzie „kopuj – wklej” podajesz wyjątki od tego prawa, jakie przewiduje ustawa o prawach konsumenta. To nieprawidłowość, która w istocie naraża Ciebie. Wyobraź sobie sytuację, kiedy konsument odstępuje od umowy, a Ty odmawiasz mu tego prawa, bo oferowany przez Ciebie produkt objęty jest katalogiem wyjątków. Teoretycznie podałeś te wyjątki, ale konsument może się bronić, że nie zrozumiał, który z nich go ma dotyczyć. I pewnie wygrasz w tej dyskusji, ale odpowiedz sobie na pytanie, czy w ogóle musiałeś ją prowadzić, bo gdybyś opisał zasady zwrotu tak jak one wyglądają konkretne u Ciebie, to ryzyko jest znacząco mniejsze.
- Regulamin opisujący przebieg zakupu w sposób odbiegający od tego jak wygląda to w sklepie. Szczególnie dotyczy to zapisów o rejestracji lub zakupu bez rejestracji.
- Opisywanie w Regulaminie opcji lub funkcjonalności, których nasz sklep nie ma.
- Płatności, których de facto nie oferujesz,
- Niedokładnie wskazane informacje dotyczące reklamacji. Tu najczęściej powtarzającym się błędem jest opis tego, kiedy kupujący może odstąpić od umowy (z powodu wadliwości towaru).
Regulamin sklepu internetowego – klauzule niedozwolone
Trzeba też pamiętać o klauzulach niedozwolonych. Przykładowo takich:
- „Zwracany towar nie może nosić oznak użytkowania. Każdy element musi być kompletny i fabrycznie zapakowany, towar dostarczony w oryginalnym opakowaniu w stanie niezmienionym. W przypadku niespełnienia powyższego warunku produkt nie zostanie…
- „Od momentu nadania firma ACERON nie ma wpływu na to co się dzieje z przesyłką. Odpowiedzialność za dostarczenie przesyłki w całości, spoczywa na Poczcie Polskiej. Nie odpowiadamy za uszkodzenie przesyłki lub jej zawartości przez…
- „Warunkiem niezbędnym do zwrotu towaru jest posiadanie dowodu zakupu na towar (faktura VAT, oryginalny paragon)”
- „Firma „Unique Brand of Cosmetics” zastrzega sobie prawo zmiany niniejszego Regulaminu. Zmienione zapisy Regulaminu będą wiążące od momentu ich opublikowania na stronie sklepu www.uniquecosmetics.pl„
- Sklep net-armatura.pl zastrzega sobie prawo do ewentualnych błędów w opisach produktów, zdjęciach i cenach
Więcej klauzul niedozwolonych znajdziesz tu:
https://www.rejestr.uokik.gov.pl/wyszukiwanie.php?view=&extend=1#advancedResults
Nie twórz zapisów w Regulaminie sklepu internetowego „na zaś”
Jeśli nie planujesz wysyłać newslettera, to nie wprowadzaj do Regulaminu zapisów o nim. To niepotrzebna komplikacja, która wywołuje w kupującym poczucie chaosu, a to nie sprzyja poczuciu dokonywania bezpiecznych zakupów.
Kilka słów o gotowych szablonach Regulaminów jakie można kupić:
- Stosuj wzory ze świadomością, że wymagają one zazwyczaj dodatkowej kontroli
- Tak, to są gotowe wzory/szablony!
- Nie, nie zawsze możesz je zastosować 1:1 (najlepszym przykładem będzie tu odstąpienie od umowy, Tak, bywają przygotowane przez prawników, ale tylko jako wzór, który ma „ogarniać” wielu sprzedawców internetowych.
- Kupując „gotowy” Regulamin kupujesz narzędzie, które musisz dostosować do swojego sklepu. To tylko ułatwienie w konstruowaniu dokumentacji Sklepu. Zazwyczaj będą odpowiadać ok 90 % wymogów jakie stawia się sklepom internetowym, ale te 10 %, które stanowi specyfika Twojego Sklepu może być kluczowym problemem w sporze z kupującym.
Jeśli masz pytania pisz tu:
Autor: Monika Jurkiewicz, radca prawny.