Rekrutacja w mediach społecznościowych - przykład z życia wzięty
Mamy taki przykład: Miła Pani na swoim profilu zamieszcza ogłoszenie rekrutacyjne. Szuka pracownika (nieważne jakiego). Miła Pani pisze w tym ogłoszeniu, że proces rekrutacji będzie wyglądał tak: 👉 Jak będzie wyglądać proces rekrutacji?
- Napisz do mnie wiadomość. Może być krótka w stylu „hej, chcę dołączyć”. Może być też dłuższa. Nie zapomnij tylko zostawić swojego numeru telefonu
- Pierwszą rozmowę przeprowadzi……, która opowie Ci o pracy, wyzwaniach, a także podpyta o kluczowe obszary z Twojego doś
- Umówimy się na dłuższą rozmowę on-line, na której chcę poznać Twoją metodykę zarządzania sprzedażą.
- Spotkamy się w …na 4-godzinny Assessment Center, na który poprosimy Cię o zmierzenie się z trzema case study.
- Wrócimy do Ciebie z feedbackiem a dalej czeka nas pełna wyzwań przygoda biznesowa ☺
Ponieważ Pani ogłaszająca się w ten sposób wydała mi się bardzo miła, to napisałam do niej na priv, żeby uzupełniła swoje ogłoszenie o klauzulę informacyjną.
Miła Pani odpisała mi tak:
Szanowna Pani,
Post nie ma obowiązku zawierania klauzuli informacyjnej, ponieważ nie przetwarzam danych. Każdy kto pisze jest w mojej sieci kontaktów i ma publiczny profil.
I teraz po kolei rozkmińmy co się tu nadziało.
- Po pierwsze ten post zobaczyłam ja, a nie jestem w sieci kontaktów,
- Po drugie czy tu się nic nie przetwarza?
Chyba jednak się przetwarza, bo przecież nie sposób inaczej rozumieć prośby: „Napisz do mnie wiadomość. Może być krótka w stylu „hej, chcę dołączyć”. Może być też dłuższa. Nie zapomnij tylko zostawić swojego numeru telefonu”.
Rekrutacja w mediach społecznościowych - przetwarzanie danych
Przetwarzanie to: „przetwarzanie” oznacza operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie;
Z przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej RODO – wynika, że każda rekrutacja jest też procesem przetwarzania danych osobowych kandydata. Nie ma tu znaczenia, że ktoś jest czyimś „kontaktem” lub, że profil jest publiczny. Cel jakim jest TA konkretna rekrutacja wymaga dopełnienia obowiązku informacyjnego.
Nie ma tu wątpliwości – art. 13 ust. 1 i 2 RODO wyraźnie to wskazuje – administrator w momencie pozyskiwania danych powinien wypełnić obowiązek informacyjny wobec osoby, której dane dotyczą. Czyli, że obowiązek ten powinien być realizowany poprzez treść samego ogłoszenia rekrutacyjnego.
Najczęściej tego typu ogłoszenia moją formę postu zamieszczonego na portalu (tak jak w tym wypadku) Bywa, że ogłoszenie ma formę grafiki.
Rekrutacja w mediach społecznościowych - klauzula informacyjna
Dość często spotykam się z brakiem klauzul informacyjnych w takich ogłoszeniach.
Powody są różne, czasem tak jak Miła Pani, nie widzimy, że nasze ogłoszenie jest zaproszeniem do przekazywania nam danych osobowych, i że faktycznie my te dane będziemy przetwarzać nawet tylko poprzez przekazanie ich dalej, do bezpośredniego rekruter, czy w celu „aplikowania w specjalnej aplikacji” a często dlatego, że „gdzie ja to mam zmieścić”.
Rzecz jasna z samego ogłoszenia kandydat może wyłuskać część informacji, np. kim będzie administrator danych, czyli ten, który prowadzi rekrutację, oraz w jakim celu jego dane są pozyskiwane. Jednak klauzula informacyjna, zwiera nie tylko te informacje. Fakt jest dosyć obszerna, ale łatwo ten problem załatwić poprzez dodanie linka do niej na stronie internetowej przyszłego pracodawcy Ponieważ użytkownicy mediów społecznościowych bardzo często udostępniają sobie wzajemnie ogłoszenia rekrutacyjne, dobrą praktyką byłoby także ustawienie autoodpowiedzi zawierającej klauzulę informacyjną, która będzie wysyłana do osób przekazujących swoje CV na wskazany przez pracodawcę adres. Takie rozwiązanie zapewniłoby należytą staranność w zakresie odpowiedniego informowania przyszłych pracowników.
Tak więc klauzula informacyjna musi być.
Autor: Monika Jurkiewicz, radca prawny.