Czy istnieje prawny obowiązek pracy zdalnej?

Spis treści

Praca zdalna, znana również jako telepraca, jest formą pracy, gdzie pracownik wykonuje swoje zadania poza tradycyjnym miejscem pracy, najczęściej w domu, wykorzystując technologię do komunikacji i realizacji swoich obowiązków. Z prawnego punktu widzenia, praca zdalna w Polsce jest uregulowana przez Kodeks Pracy, który określa prawa i obowiązki zarówno pracowników, jak i pracodawców w tej formie zatrudnienia. Pracodawcy są zobligowani m.in. zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków do wykonywania pracy, w tym dostępu do odpowiedniego sprzętu i oprogramowania.

obowiązek pracy zdalnej

Czy praca zdalna może być prawnie wymagana przez pracownika?

Zgodnie z art. 67(19) § 6 k.p. pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek o pracę zdalną między innymi pracownika wychowującego dziecko do ukończenia przez nie 4. roku życia, chyba że nie jest to możliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika. O przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku pracodawca informuje pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku przez pracownika.

Trzeba pamiętać, że takie uzasadnienie powinno być racjonalne oraz prawdziwe, ale na końcu tej drogi jest pytanie, czy w razie, gdyby takie uzasadnienie nie spełniało tych przesłanek, to czy pracownik może „wymusić” na pracodawcy. Teoretycznie wydawać się może, że tak, ale PIP (tak samo jak np. Sąd) nie mają uprawnień, aby nakazać pracodawcy wyrażenie zgody na pracę zdalną.

Tak samo nie ma miejsca w przepisach choćby na mandat za naruszenie przepisów prawa pracy.

Zawsze bowiem pracodawca poda argument, że praca zdalna stanowi obecnie dla niego zbyt duże obciążenie:

  1. organizacyjne,
  2. prawne,
  3. finansowe,

W mojej ocenie zatem odmowa pracy zdalnej, niezależnie czy przyczyna odmowy będzie „udana” czy nie i tak nie będzie skuteczna, a praca nie będzie wykonywana zgodnie z wolą pracodawcy.

Monika Jurkiewicz, radca prawny

Autor: Monika Jurkiewicz, radca prawny.

Udostępnij wpis:
Kancelaria Prawna Toruń Moniki Jurkiewicz
Radca prawny Monika Jurkiewicz

 Monika stosuje w pracy zasady lean managemantu i zarządzania projektami, ponieważ wie, że w dobie turbulentnego i mniej przewidywalnego otoczenia każda organizacja poszukuje rozwiązań zwiększających efektywność oraz ograniczających marnotrawstwo, aby osiągnąć przewagę konkurencyjną. Pisze Doktorat na Uczelni Łazarskiego, ale też została certyfikowanym Audytorem ISO Normy 9001:2015.

Możemy Ci pomóc w:
Telefon

(+48) 56-622-09-77

Adres e-mail

biuro@kancelaria-jurkiewicz.pl

Adres

ul. Warszawska 4/5 87-100 Toruń

Czy ten artykuł przyciągnął Twoją uwagę?

Jeśli chcecie być na bieżąco z najnowszymi artykułami na naszym blogu, serdecznie zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter LOVE LABOUR LVOE.
Oferujemy tylko wartościowe treści – bez spamu.

Dołącz do newslettera. #LoveLaborLaw
Pomóż nam dopasować treść naszych treści do Ciebie
Dołącz do newslettera.
#LoveLaborLaw

UWAGA! Nigdy nie przesyłamy spamu.